Program Play&Stay

LOGOProgram Międzynarodowej Federacji Tenisowej „Play & Stay” koncentruje się na trzech elementach – „serwisie, wymianie i zdobywaniu punktów” oraz przekonaniu, że rozpoczynający naukę, powinni spróbować prawdziwej gry już od pierwszych treningów.

  • Główna idee to pozytywne podejście do pierwszego kontaktu z tenisem i zachęcanie początkujących do gry. Pokazania, że tenis to czysta przyjemność i lepsze zdrowie. W program zaangażowani są trenerzy, ważne jest, by używać wolniejszych piłek (czerwonych, pomarańczowych i zielonych) dostosowanych do wieku oraz poziomu gracza. Te wolniejsze piłki dają początkującym graczom więcej czasu i kontroli, ułatwiając im serwowanie, wymiany i zdobywanie punktów.
  • Najtwardsze piłki dla zaawansowanych, graczy powyżej 12 roku życia, bardziej miękkie piłki dla dzieci do lat 12, oraz miękkie, także gąbki dla dzieci od inicjacji tenisowej w wieku 5-6 lat do ok. 10 roku życia. Miękkie, wolniejsze piłki pozostawiają więcej czasu na ich rozegranie, sprawiają, że jest im łatwiej serwować, prowadzić wymianę i zdobywać punkty.

Serwuj, walcz i zdobywaj punkty

  • ITF promuje trzy rodzaje wolniejszych piłek, dopasowanych do wszystkich poziomów umiejętności.

Wolniejsze piłki, mniejsze korty, łatwa gra.

  • Czerwona piłka, jest 75% wolniejsza od zwykłej piłki. Idealna do krótkiego, 11 metrowego kortu dla początkujących. Pomarańczowa piłka jest 50% wolniejsza od normalnej, świetnie nadaje się na 18 metrowy kort. Zielona piłka jest 25% wolniejsza i wspaniale sprawdza się na pełnowymiarowym korcie.
  • Serwuj, graj i zdobywaj punkty na pełnym korcie, graj wolniejszymi piłkami na odpowiednich kortach. Dopasuj kort do umiejętności. Wolniejszymi piłkami rozgrywa się dłuższe pojedynki, wystarczy wytyczyć linie i przykleić je taśmą do kortu. Stworzenie placu gry zajmuje kilka minut.

Wolniejsze piłki, mniejsze boiska, łatwa gra.

  • Wolniejsze piłki, mniejsze boiska, oznaczają lepszych juniorów. Przejście przez wszystkie rozmiary kortów i twardości piłek pozwala dzieciom i młodzieży na doskonałe opanowanie techniki uderzeń i zagrań. Można ją opanować szybciej niż przy użyciu normalnych piłek na pełnowymiarowym korcie. Wszyscy gracze poniżej 10 roku życia powinni rozpocząć grę w tenisa, używając wolniejszych piłek i grać na mniejszych kortach.

Czerwone, pomarańczowe i zielone piłki dają więcej czasu na kontrolę i rozwój swoich umiejętności.

  • Dorośli mogą grać szybciej.
    Wprowadzenie wolniejszych piłek na początku nauki tenisa przynosi więcej satysfakcji uczącemu się dorosłemu, przechodzenie do piłek szybszych będzie szło w parze z rozwojem umiejętności.

Co z techniką?

  • Rozpoczęcie treningu z najmłodszymi powinno w mniejszym stopniu składać się kładzenia nacisku na technikę, jednak stale warto przekazywać dzieciom ważne informacje dotyczące techniki, pomagające im skuteczniej grać, prowadzić wymianę i zdobywać punkty.

Współzawodnictwo rozwija zacięcie sportowe.

  • Dzięki zastosowaniu mnóstwa gier i zabaw tenisowych graczom łatwiej opanować umiejętności, adaptujące ich do gry na dalszych etapach.
  • Program Play and Stay zyskał wsparcie większości państw, firm tenisowych, wszystkich sponsorów i światowych gwiazd tenisa. Z takim poparciem, program Play and Stay może w znaczny sposób poprawić start początkujących graczy, promując użycie wolniejszych piłek, mniejszych kortów i przeróżnych form współzawodnictwa. Tenis może się stać jednym z wiodących sportów, przyciągających zarówno juniorów jak i dorosłych.

Serwuj, walcz i zdobywaj punkty.

LOGO-1Program „Tenis 10” został wprowadzony przez Polski Związek Tenisowy w roku 2010 . Został opracowany zgodnie z wytycznymi przygotowanymi przez International Tennis Federation w ramach programu „Play & Stay” oraz rekomendowanego systemu nauczania dzieci „Tenis 10”.

  • Celem programu jest przede wszystkim ujednolicenie systemu szkolenia i rywalizacji dzieci do lat 10, a także, poprzez zmianę procesu nauczania, zachęcenie do rozpoczęcia tenisowej przygody jak największej liczby dzieci.

Marzy nam się, żeby w Polsce, jak np. we Francji czy w Belgii, w systemie szkolenia i współzawodnictwa brały udział dziesiątki tysięcy najmłodszych. Żeby tenis, podobnie jak to ma miejsce np. w Hiszpanii, był dyscypliną nauczaną na lekcjach wychowania fizycznego.

  • „Tenis 10” to nic innego, jak znane większości Państwu mniejsze korty i wolniejsze piłki, ale podane w uporządkowanej metodycznie formie oraz przyjemnej oprawie.

„Małe dzieci nie grają w piłkę na pełnowymiarowym boisku piłkarskim, więc dlaczego miałyby grać na całym korcie?”    Roger Federer

  • Przekonajmy najmłodszych, ich rodziców, władze samorządowe i sportowe, że tenis jest łatwy, zdrowy, atrakcyjny, dostępnydla każdego i że można go uprawiać przez całe życie.